Nadelen

Op dit moment speel ik met mijn groep het avontuur uit de serie ”the return of the Runelords”. Ik speel een dwerg, die door de groep is gered uit een magische val, en heb me bij de party aangesloten. Er is echter één probleem: we spreken elkaars taal niet. We kunnen dus niet zonder hulp van magie met elkaar communiceren. De alledaagse communicatie lukt meestal wel, desnoods met handen en voeten. Maar in de hitte van een gevecht levert deze taalbarrière af en toe frustrerende maar ook hilarische situaties op. Kortom het zijn niet alleen je krachten maar juist ook je zwakheden die je karakter en een spelavond vormgeven.

Dwarfs don’t fly, Fool!

Mijn dwerg Rohanna is een verdediger en de tank van de party. Met mijn harnas, mijn towershield en mijn vaardigheden kan ik me letterlijk in de grond planten en verander ik in een onpasseerbare verdedigingslinie. Mijn karakter is een echte soldaat en zo conservatief als het maar kan. Ze moet niets hebben van (elven)magie. Tijdens onze reis kwam de groep terecht in een enorme grote lege ruimte. Er was naast onze ingang slechts een enkele uitgang en die bevond zich in de tegenovergestelde muur op ruim 10 meter hoogte. Deze uitgang werd bewaakt door een ijzeren standbeeld met een enorme pijl en boog. Zodra wij de kamer betraden kwam dit beeld tot leven en begon met grote snelheid en precisie pijlen op ons af te schieten. Anderhalve spel avond later en bijna twee teamleden minder hadden we eindelijk de golem verslagen. Maar nu hoe kom ik bij die uitgang op die hoogte. Door mijn zware pantser is klimmen geen optie en, net als B.A. Baracus uit het A-team, weigerde ik om met behulp van een spreuk te vliegen: “Dwarfs don’t fly, Fool!” Na een tijd lang onderhandelen was de rest van de party mijn koppigheid zat en gingen ze verder zonder mij.  Ze lieten gelukkig wel een touw naar beneden hangen. Woedend en met gekrenkte trots koos eieren voor mijn geld. Ik heb mijn harnas uitgedaan, ben omhooggeklommen en heb mijn spullen omhoog getakeld. 

Juist de nadelen geven kleur

»Waar ligt het verschil tussen een gewone sterveling en een held? […] En zijn het niet net deze zwakheden van onze voorbeelden die hen menselijk maken en die wij zo sympathiek vinden? Zijn zij niet diegenen die ons laten zien dat er buiten de Goden niemand onfeilbaar is?« *

Als je een rollenspelkarakter maakt, heb je vaak een bepaald doel in gedachten. Je wil een bepaalde serie spreuken kunnen of bouwt een serie vaardigheden op die je uiteindelijk een grote bonus opleveren voor bepaalde (gevechts)handelingen. Vooral ervaren spelers die de regels goed kennen weten op deze manier bijzonder krachtige karakters te maken. Het is mede de taak van de spelleider om het gebalanceerd te houden. Nadelen kunnen hierbij helpen. Heeft de sterke vechter angst voor spinnen, introduceer een spin in het gevecht om de krachten te balanceren. Zelfs het plaatsen van spinnenwebben bij de ingang van de grot kan al een enorm effect hebben. In een van mijn avonturen was een speler (vooral door de kennis van de regels) zo bang voor de kracht van vampieren, dat hij elk gevecht specifiek om vroeg of er misschien vampieren te zien waren. Natuurlijk kwamen we toen een keer groep bleek ogende mensen tegen die bij nadere inspectie inderdaad uitstekende tanden hadden. De stoere boogschutter ging er als een haas vandoor. Zodra de de groep mensen ons passeerden bleken het slechts verklede mensen te zijn die onderweg waren naar een lokaal volksfeest. Dat was best een afgang en deze anekdote wordt vandaag de dag nog regelmatig onder luid gelach verteld in de herbergen Greyhawk en omgeving.

Regels voor nadelen

In ons volgende avontuur dat wij gaan spelen zullen de spelers naast hun vaardigheden ook enkele nadelen moeten gaan kiezen.  In de nieuwe versie van Oog des Meesters hebben ze hiervoor ook regels gedefinieerd. Voordelen koop je met punten en nadelen leveren extra punten op. Dus met het kiezen van nadelen kan je extra punten verdienen die je aan voordelen kunt uitgeven. Voorbeelden van nadelen zijn angsten, gevoeligheden, pech en onhandigheden. Maar ook karaktereigenschappen als hebzucht, opvliegendheid, nieuwsgierigheid, gezagsgetrouw of gokverslaafd. Bij het laatste nadeel is een speler gevoelig voor weddenschappen en heeft hij vaak schulden. Naast leuk, een fantastisch mechanisme om de groep een bepaalde kant op te sturen. Behalve dat een nadeel je punten oplevert is het ook leuk om goed uit te spelen. Ooit had ik een karakter met smetvrees. Die was elke avond minimaal een uur bezig om alles te wassen en sliep liever in een herberg dan op de vieze grond buiten. Als het ergens vies van zou worden deed ik het niet. 

Nadelen zijn fun!

De andere systemen als D&D en Pathfinder hebben natuurlijk ook regels voor nadelen. En anders ben je als groep of spelleider natuurlijk vrij om je eigen nadelen te introduceren. Daarnaast kan je, zoals bij het rollenspel systeem van Mouseguard, aan het einde van iedere sessie stemmen wie zijn nadeel het best heeft uitgespeeld en dat belonen.  Dit geeft extra motivatie voor de spelers om hun nadelen ook goed te spelen. Mijn ervaring is dat dit erg leuke situaties oplevert. Elk nadeel heb dus zijn voordeel 😉(*) Uit de Nederlandse vertaling van Oog des Meesters v5

About author View all posts

onno

Leave a Reply