Wie niet sterk is moet samenwerken

Veelal speel je in rollenspellen prototypische helden als stoere vechters, inventieve magiërs of sluwe dieven. Je kan meer dan de gemiddelde medemens en beleeft fantastische avonturen. Vandaag neem ik jullie mee in de wereld van MouseGuard waarin je eens geen held speelt, maar juist de underdog. In dit spel speel je namelijk een muis en voor een muis is bijna alles in de wereld groter dan jij en een potentieel gevaar. 

Om kennis te maken met dit spel sluit ik aan bij een groep en speel ik een avond mee. We krijgen voorgedefinieerde karakters en zijn allemaal lid van de MouseGuard, een georganiseerde militia die het muizenrijk beschermt en diverse andere klusjes opknapt. Ik speel Garrow een oude, chagerijnige muis van vijftig seizoenen die al lang lid is van de Mouse Guard, maar zijn promotie tot kapitein heeft gemist. 

De karakters

Alle karakters hebben naast hun standaardvaardigheden twee bijzondere eigenschappen:  overtuiging en instinct. De overtuiging van Garrow is dat ouderen respect van jongeren verdienen en zijn instinct is dat hij in geval van problemen vooral rustig blijft en de achterhoede bewaakt. Waarschijnlijk de reden van zijn hoge leeftijd, maar ook van het feit dat zijn promotie steeds is uitgebleven. Daarnaast heb je ouders die mede jouw kundes bepalen, heb je vrienden die je om hulp kan vragen en vijanden die je moet vrezen. 

Een andere leuke gimick is het feit dat niet je kracht bepaalt wat je allemaal mee kan sjouwen, maar of jij het op jouw muis op je karaktersheet kan tekenen. Zo heeft mijn karakter een cape, een tas, een bijl en diverse oorpiercings. Al met al een rijke basis met zoveel diepgang dat ik me goed kan in leven in mijn rol. 

Het avontuur

Het avontuur begint als wij ons melden bij het hoofdkwartier om onze opdracht in ontvangst te nemen. Tot ergernis van mijn karakter krijgen we onze opdracht niet van de baas, maar van een of andere jonge onderofficier. Ook krijgen we niet de stoere opdracht om de grens te beschermen, maar moeten we de post bezorgen in de kleine muizengemeenschap Grasslake. Een inferieure taak maar niettemin neem ik de opdracht aan als mijn doelstelling van deze avond. Op deze manier bepaalt ieder karakter zijn persoonlijke doel. Mijn buurman stelt bijvoorbeeld ten doel te bewijzen dat hij een betere leider is dan ik. 

Terwijl Garrow zijn frustratie wegdrinkt in de kroeg, bereiden de andere muizen zich voor op de opdracht. Als we elkaar de volgende dag ontmoeten heeft de verkenner een kaart gemaakt, een strijder heeft zich verdiept in de gevaren die we tegen zouden kunnen komen en de heler heeft zijn kruidenvoorraad aangevuld. Mijn Garrow heeft alleen maar een kater.

Onze reis begint met mooi weer. De lucht betrekt als we amper de poort van Lockhaven uit zijn. Nu maken we kennis met het spelmechaniek conflict. Conflicten worden toegepast voor gevechten, argumenten, obstakels en reizen. In een conflict kiest iedere kant een serie van 3 actiekaarten. Er zijn vier acties: aanval / verdediging / schijnbeweging / manoeuvreren. De eerste twee laten je voor je doel gaan of op krachten komen. De laatste twee kunnen je een voordeel te krijgen: nu of tijdens de volgende actie. Het conflictmechanisme geeft het spel een extra strategisch element. Het slim kiezen van kaarten kan je extra dobbelstenen opleveren bij een volgende actie. Dat kan bepalend zijn voor de uitkomst van het conflict.

Voor ons wordt het conflict: het weer. De storm zorgt dat we óf aankomen bij ons doel óf hopeloos verdwalen. Drie spelers kiezen ieder een actie die ze één voor één tegen de spelleider uitspelen. Wanneer van toepassing bepaalt een worp met de dobbelstenen het effect van de actie. Dankzij de kaart die we aan het begin hebben gemaakt krijgen we elke ronde een extra dobbelsteen. Helaas gaan onze acties niet goed en verliezen we ook nog onze kaart! Weg voordeel. Vanaf dat moment gaat het bergafwaarts. Zelfs het inzetten van ‘lotpunten’ die extra dobbelstenen opleveren, kan het tij niet keren. We verdwalen hopeloos en mijn doel om de post te bezorgen haal ik deze avond niet. 

Conclusie

MouseGuard biedt een leuke, rijke setting. De underdogpositie en het conflictmechanisme laten je echt voelen dat je op elkaars vaardigheden bent aangewezen. Mijn changerijnige Garrow was als vechter niets waard in dit type conflict. Ik miste de juiste skills en kon alleen de jonge muizen ondersteunen. Ik heb mijn doelstelling deze avond niet gehaald. Maar gelukkig word je ook beloond voor hoe je hebt gespeeld. Hierdoor kreeg ik wel de punten voor het beste rollenspel en kon deze oude muis toch met een opgeheven snuit naar huis.

About author View all posts

onno

Leave a Reply